Jurutera yang ditugaskan untuk membina lapangan terbang berhadapan dengan cabaran yang tidak terkira banyaknya: lokasi yang ideal perlu ruangan yang mencukupi, tanah rata yang tidak berkesudahan, angin yang menggalakkan dan jarak penglihatan yang besar. Tetapi tempat-tempat di dunia sebenar jarang yang ideal, dan jurutera yang terpaksa bekerja dengan apa yang mereka ada, memastikan bahawa produk akhir adalah struktur yang paling selamat yang mungkin untuk juruterbang. Satu kaji selidik lapangan terbang di seluruh dunia bertukar menjadi sebuah beg bercampur-campur, yang terdiri daripada jalur-jalur pendaratan yang berbahaya dan berdaya tahan untuk bersaiz mega-kemudahan yang beroperasi seperti bandar-bandar kecil. Di sini, PM meneroka lapangan terbang di dunia yang paling luar biasa dan mengapa mereka menonjol.
Kansai International Airport
Kansai International Airport
Osaka, Jepun
Tanah adalah sumber yang terhad di Jepun, jadi kira-kira 3 batu luar pesisir ke Osaka Bay untuk membina struktur yang amat besar. Kerja di pulau buatan manusia yang bermula pada tahun 1987, dan menjelang 1994, jet jumbo mendarat. Pelancong boleh mendapatkan dari lapangan terbang ke pulau utama Honshu melalui kereta api, kereta, atau pun feri berkelajuan tinggi.
Pulau buatan Kansai 2.5 batu panjang dan 1,6 kilometer lebar begitu besar sehingga ia boleh dilihat dari angkasa. Gempa bumi, siklon berbahaya, tidak stabil dasar laut, dan cubaan sabotaj dari penunjuk perasaan, hanya beberapa pemboleh ubah yang jurutera dipaksa untuk mengambil kira. Stewart Schreckengast, seorang profesor teknologi penerbangan di Universiti Purdue dan bekas perunding penerbangan dengan Mitre,memberi amaran bahawa perubahan iklim dan peningkatan paras laut menimbulkan ancaman yang sebenar kepada kewujudan lapangan terbang."Apabila ini dibina, jurutera mungkin tidak mengambil kira pemanasan global,"katanya. "Dalam 50 tahun atau lebih, ini mungkin di bawah air."
Winston Churchill Avenue, jalan paling sibuk di Gibraltar, kesan secara langsung diseluruh landasan. Railroad gaya melintasi pintu pagar memegang kereta kembali setiap kali pesawat mendarat atau berangkat. "Ada asasnya gunung di sebelah pulau dan bandar yang lain," kata Schreckengast. "Landasan pergi dari kiri ke kanan di pulau itu kerana itu ruang hanya rata di sana, jadi ia merupakan sebaik-baik yang mereka boleh buat. Ia merupakan satu operasi yang agak selamat setakat sebagai menjaga orang dari," katanya "Ia hanya berlaku untuk menjadi tempat terbaik dengan mendarat, jadi kadang-kadang ia jalan dan kadang-kadang landasan."
Jurutera meluaskan landasan kepada lebih daripada 9000 kaki dengan membinasebuah jambatan galang besar-besaran di atas kira-kira 200 tiang. Jambatan, yang mana ia sendiri adalah lebih 3000 kaki panjang dan 590 kaki lebar, cukup kuat untukmenangani berat 747s dan jet yang sama. Pada tahun 2004, PersatuanAntarabangsa bagi Bridge dan Kejuruteraan Struktur memilih projek pembesaranuntuk Anugerah Struktur Cemerlang, menyatakan bahawa reka bentuk danpembinaan kedua-duanya "sensitif kepada pertimbangan alam sekitar dan estetik."
Bangkok, Thailand
Schreckengast, yang telah bekerja di projek-projek perundingan di lapangan terbangini, kata salah satu daripada masalah utama ialah bahawa 'taxiways' hanya terletak pada akhir daripada landasan. "Kami mencadangkan bahawa mereka membina sebuah 'taxiway' tambahan di tengah-tengah, dari sisi ke sisi, dan mereka berkata'benar-benar tidak, yang akan mengambil hijau dan salah satu laluan perairan.'" Lapangan terbang dan kursus ini pada asalnya operasi ketenteraan, tetapi telah dibuka kepada lalu lintas komersil. Ancaman keselamatan, bagaimanapun,mempunyai akses orang ramai kepada sayur-sayuran yang terhad.
Ice Runway
Tidak ada kekurangan ruang pada Runway Ais, jadi super-saiz pesawat sepertiHercules C-130 dan C-17 Globemaster III boleh mendarat dengan agak mudah.Cabaran sebenar adalah memastikan bahawa berat pesawat dan kargo tidakpayudara ais atau mendapatkan pesawat yang terperangkap dalam salji lembut.Sebagai ais landasan mula berpecah, pesawat diarahkan semula ke Pegasus Fieldatau Williams Field, kedua-dua servis padang terbang lain benua.
Walaupun mempunyai lapangan terbang hanya 5 kilometer dari pusat bandar bolehmenjadi kemudahan kepada penumpang, ia meletakkan tekanan pada kedua-duajuruterbang dan krew kawalan trafik udara. "Ia menjadi satu cabaran dari segi keselamatan untuk mendapatkan pesawat di sana," kata Schreckengast."Kemudian anda membuang sekatan bunyi bising dan ini ketibaan yang betul-betuljanggal dan laluan berlepas yang diperlukan untuk meminimumkan bunyi cetakananda dan ia menjadi agak mencabar untuk juruterbang." Mujurlah, ramai Sao Paulobangunan-bangunan tinggi yang cukup jauh dari lapangan terbang bahawa merekabukan penghalang serta-merta bagi juruterbang mendarat atau berlepas.
Courchevel International Airport
"Anda mengambil kira menuruni bukit dan tanah akan naik bukit," kataSchreckengast. Beliau menambah bahawa bukit, yang mempunyai gred 18.5 peratus, begitu curam bahawa pesawat kecil mungkin boleh mendapat momentumyang cukup bergolek ke bawah dengan enjin tidak selamat meluncur tepi. Mendarat di Courchevel adalah jelas tidak ada tugas yang mudah, jadi juruterbang yang diperlukan untuk mendapatkan pengesahan sebelum cuba untuk menakluk landasanyang berbahaya.
Tidak lapangan terbang ramai yang diapit oleh harta direka bentuk di tepi laut yangdipenuhi dengan pelancong yang berdiri di bawah pesawat masuk. Walaupunpelancong tidak benar-benar dalam bahaya cara-kecuali Schreckengastpendengaran mereka mengatakan bahawa lori yang memandu di jalan raya kecil di antara pantai dan landasan boleh berisiko. "Cabaran kita adalah untuk memastikantidak sebuah trak yang besar separuh yang datang melalui apabila kapal terbangmendarat. Ia menjadi halangan tegak, dan, jika trak ringan, letupan jet boleh meletupkan alih.
Jurutera menggunakan iklim kejam sejuk di rantau ini untuk memihak kepada mereka semasa pembinaan dan membina landasan di atas lapisan permafrost.Lapangan terbang ini telah siap pada tahun 1975, tetapi sedikit perubahanbermusim menyebabkan bahagian-bahagian landasan untuk menjadi tidak sekata,memaksa keperluan untuk repave landasan beberapa kali. Projek A telah dilancarkan pada tahun 1989 bertujuan penebat seksyen menyusahkan landasandari tanah, yang membuktikan yang agak berjaya. Walau bagaimanapun, kajian2002 menunjukkan bahawa peningkatan suhu di kawasan itu mungkinmeningkatkan keperluan dan kekerapan usaha penyelenggaraan dan repaving
Kapal terbang yang besar tidak mendarat di sini, tetapi landasan yang kecil sukarwalaupun untuk Cessnas dan pesawat yang serupa. "Cara X sedikit tidak tanah di sana," kata Schreckengast, bekas juruterbang Tentera Laut yang tidak asing untukmendarat kurang dari landasan yang panjang. "Ia mencabar, tetapi jika anda tidakmempunyai sesuatu seperti itu, penduduk di sini tidak mendapatkan apa yang mereka rutin perlu, seperti mel." Memandangkan jumlah yang terhad tanah dantopografi rolling pulau ini, tidak banyak pilihan lain wujud.
No comments:
Post a Comment