Thursday, August 30, 2012

Asal Usul Nama Syarikat Terkemuka Dapat Nama


Sebelum ini JS ada kongsi dengan anda “Bagaimana Syarikat Besar Dapat Nama“. Kali ini JS kongsi lagi syarikat Terkemuka Dapat Nama.
Tajuk sahaja lain tapi ceritanya masih berkait rapat dengan nama syarikat. Tajuk yang berbeza bertujuan untuk mengelakkan dianggap sebagai entri post copy-paste. Apa kata anda baca info nie…
GOOGLE
Nama asal daripada perkataan googol yang menyampaikan misi syarikat untuk menjadi sebagai penyampai maklumat terulung di internet. Tetapi telah disalah  ejaan dengan ditulis Google.
YAHOO! 
Nama asal diambil daripada Yet Another Hierarchical OracleYahoo sebelum ini mulanya digunakan dalam sebuah buku Gulliver’s Travel yang menggambarkan seorang yang tidak kelihatan dan berpewatakan seperti manusia lain.
ADIDAS
Nama asal diambil daripada founder mereka Adolf (AdiDassler. Diambil pada awalan nama dan dicantumkan terjadilah ADIDAS..
NIKE
Nama Asal diambil daripada sempena Dewi kejayaan Greek (Nike).
McDonald’s
Nama asal diambil daripada nama keluarga Dick McDonald yang merupakan orang pertama membukaRestoran McDonald’s pada tahun 1940.
HP
Pengasas syarikat hp, Bill Hewlett dan Dave Packard. Mereka berdua terpaksa bermain lambung syiling bagi menentukan nama syarikat bersama sama ada syarikat yang mereka baru tubuhkan hendak dinamakanHewlett-Packard ( hp ) atau Packard-Hewlett ( ph ).
Xerox
Nama asal diambil daripada perkataan Greek yang bermaksud kering.
 BMW
Nama asal diambil daripada perkataan Bayerische Motoren Werken ( Bavarian Motor Factories ) .
Nintendo
Nama asal diambil dari maksud Nin-Ten yang bermaksud “Heaven Blesses Hard Work“.
Cukup sampai disini sahaja.. Jika ada lagi JS akan kongsikan bersama anda.

No comments:

Post a Comment