Thursday, June 28, 2012

Jom Melawat Muzium BMW


Idea dan konsep MUZIUM pertama yang dimiliki oleh BMW di cetus oleh arkitek Charles Shvantseru (Karl Schwanzer). Bangunan-mangkuk, dibina di Munich, Jerman pada tahun 1973, beliau dilihat sebagai kesinambungan jalan yang membawa kepada jutaan rakyat yang sama2 pelukan kelajuan dan tertutup di dalam ruang terkurung.Pada masa penubuhannya, MUZIUM kereta BMW yang pertama di Jerman.

Dalam bentuk sekarang, MUZIUM terdiri daripada dua bangunan, yang dipanggil hanya "rendah" dan "bulat". Legenda "bulat" bangunan bersebelahan dengan simbol of concern - menara ibu pejabat BMW, kelihatan seperti enjin 4 silinder. Melalui pembinaan semula utama yang lalu, arkitek moden telah mencuba untuk menyimpan idea Profesor Shvantsera, dan menghantar pelawat dalam perjalanan melalui satu peralihan dan separuh digantung daripada kumpulan terakhir.


Pada tahun 2002, mula membangunkan rancangan untuk mengembangkan muzium, dan pada tahun 2004 lanjutan kepada "acara" meningkatkan ruang pameran oleh lima kali ganda, membolehkan tuan rumah dalam lingkungan 25 pameran dengan beratus-ratus barangan individu yang unik di pamerkan.

mari kita jalan-jalan sambil cuci mata dan tengok banyak yang menaik perhatian.

sayang sikit gambar tak punya info kalau tidak lagi menarik yokk..!!





























































sedikit info tambahan:
"Muzium BMW yang diasaskan pada 1913. BMW memulakan operasi pada 1917 dengan pengeluaran enjin kapal terbang sebelum enjin motosikal pada 1928, seterusnya kereta."

Meanarik bukan...timo kasih for viewing

No comments:

Post a Comment